«Слово — це магія»
— Катю, як відбувся твій перехід від поезії до казок?
— Писати вірші я почала десь із дев’яти років, а через кілька років
спробувала написати свій перший роман. Та чернетка загубилась... Моє
повернення до прози відбулося тоді, коли мені виповнилося вже двадцять.
Це були казки — початок нового етапу моєї творчості. Узагалі, поезія та
казка — це найкращі форми існування та самовираження для таких
фантазерок, як я.
— У чому сенс казкотерапії?
— Мета такої терапії — гармонійний розвиток дитини. За допомогою
своєї казки я залишаю щось прекрасне в душах дітлахів. Я намагаюся не
лякати малюків своїми казками (хоча конфліктні ситуації в них присутні).
Мої казки завжди сповнені позитивних образів.
Також я використовую елементи ізотерапії — це коли дитина малює за
сюжетом казки, а я зображення за певними схемами аналізую, з’ясовую
психологічний стан дитини. А ще — використовую елементи
танцювально–рухової терапії за сюжетом казки.
— На чий досвід ти спиралася, створюючи проект казкотерапії?
— Ще навчаючись на філолога в «Могилянці», я записувалася на всі
можливі сертифікатні програми із психології. І вже тоді ставила собі
питання: як я можу поєднати мою любов до слова, письменництва із
психологією? І здається, якби я не дізналася про існування казкотерапії,
мені довелося би винайти щось подібне.
Коли я дізналася про казкотерапію, то почала шукати інформацію в
інтернеті, купувала книжки (по деякi навіть їздила до Москви),
дізнавалася про конференції. Відтоді минуло вже трохи часу, і тепер
арт–терапія, як і казкотерапія, — досить популярні в Україні.
А світовий досвід у цій царині великий. Щороку проходить міжнародна
науково–практична конференція з арт–терапії, існує Арт–терапевтична
асоціація. Багато фахівців використовують у своїй практиці ці методи.
Щодо моїх учителів у цій царині — складно назвати когось одного. Хоча
найбільше надихає мене Кларіса Пінкола Естес — і як науковець, і як
поет.
— Розкажи детальніше про новий напрям твого проекту, який презентували нещодавно, — «Музична казкотерапія для малят».
— Це була моя давня мрія, і тому я її творила без якихось особливих
впливів. Річ у тім, що я дуже люблю музику, хоча професійно цим не
займалася. Мені дуже хотілося «заразити» всіх цією любов’ю, а особливо
дітей. Для мене важливо, щоб у дітей розвинувся гарний музичний смак,
щоб музика стала тим рятівним колом, яке здатне зцілити душу в моменти
болісних переживань або поглибити відчуття, збагатити внутрішній світ,
витворити неповторний досвід.
Я вважаю, що музика, як і слово, — це магія. Моя мета, мрія —
допомогти відчути це іншим. А якщо мрія є, то на життєвому шляху
дивовижним чином трапляються люди, які допомагають її втілити. Так,
разом із музикантом і музичним терапевтом Стефаном Недерицею ми творимо
цей проект.
Швидка казкотерапевтична допомога
— Як швидко можна побачити результати від занять?
— Переважно результат проглядається вже після першого заняття. Як у
групах дорослих, так і дітей. Серед дітей це, в першу чергу, поліпшення
настрою, бажання творити та проявляти себе.
Були в мене випадки і «швидкої казкотерапевтичної допомоги» — коли
після одноразової розповіді казки, створеної мною для цієї сім’ї, були
очевидними позитивні зміни (хоча спостерігала я за сім’єю більше тижня,
перш ніж проблема проявилася). Тож я порадила батькам повторювати дітям
цю історію, створювати різні її варіації за приблизною схемою, яку я їм
запропонувала. Щоб ситуація, описана в казці, глибоко увійшла в
підсвідомість дівчаток і спричинила глибокі терапевтичні процеси.
Також зверталися до мене батьки з проханням мотивувати дитину до
навчання, допомогти зменшити ревнощі між дітьми, зменшити страх невдачі,
активувати творчий процес, «розговорити» дитину, зменшити надто сильну
прив’язаність до мами тощо.
Звичайно, курси занять — це краще, ніж одне заняття. Адже тоді я можу
спостерігати за дитиною, її характером, підібрати чи створити казку
саме під її особисті потреби. Та в будь–якому разі навіть одне заняття
може щось змінити.
— Чи проводиш індивідуальні заняття?
— Переважно з групою. Адже моє основне покликання — письменник. Тож
багато часу потребує творення книг, часто доводиться їздити на
презентації, різні цікаві заходи, виступати перед дітьми... На
індивідуальні консультації та набуття досвіду в цьому напрямi просто не
вистачає часу. Я сподіваюся, коли матиму власних діток, заповнити цю
лакуну.
«На дорослих це теж діє»
— А на дорослих ця методика діє?
— Так. Але не на всіх. Це не панацея. Адже кожен психотерапевт знає,
що залежно від характеру та індивідуальних особливостей клієнта йому
потрібні свої методи й підходи.
Казкотерапія добре підходить творчим людям, тим, які пам’ятають своє
дитинство та вірять у силу слова. Для того, щоб якийсь метод був для
людини ефективним, вона повинна мати певний переддосвід, котрий допоможе
їй сприйняти інформацію.
Узагалі, у моїй практиці було немало випадків, коли казкотерапія
впливала на людей абсолютно неочікувано, дуже позитивно, навіть
змінювала життя. І це надихає.
— Коли відбудуться найближчі презентації?
— Плануємо створити справжнє музично–казкове дійство 8 листопада у
київському клубі «Культ Ра» — зі Стефаном Недерицею, композитором і
музикантом Дмитром Красноуховим, художницею Марисею Рудською. Вхід буде
вільний.
ДОСЬЄ «УМ»
Катерина Єгорушкіна — письменниця, поетка, що займається практичною психологією й арт–терапією.
Народилася 30 жовтня 1984 р. в Броварах Київської обл.
За освітою — філолог, психолог; аспірантка Києво–Могилянської академії.
Авторка проекту «Майстерня казки «Синій птах», серії «Музична казкотерапія для малят».
Видала поетичну збірку «Пульсація миті» — на грант Президента України
(2006), також — кілька збірок казок («Музична подорож Золотого
Каштанчика», «Країна Сніговія», «Будиночок з води»).
Лауреатка та дипломантка кількох літературних конкурсів («Гранослов», «Кришталеве перо» та ін.)
Лідія Стрельченко
Джерело: "Україна молода"
http://www.umoloda.kiev.ua/number/1968/171/70016/